Blog - Evergreen ERP
Adacta novosti

Zimzelena poslovna rješenja - Evergreen ERP

Izraz »zimzelena poslovna rješenja« odnosi se na osiguravanje usluga i rad komponenti koje su uvijek aktualne (drugim riječima – uvijek su dostupne u najnovijoj verziji). Pritom se, naravno, radi o osiguranju rada kako programske tako i infrastrukturne opreme.

U nastavku ću teksta pokušati odgovoriti na pitanje: Koji su glavni razlozi što svima (kako naručiteljima tako i izvođačima) zastane dah kada je riječ o nadogradnji postojećih poslovnih rješenja i uz što se vežu sve dvojbe? Nema sumnje da je nadogradnja sustava povezana s određenim dvojbama i rizicima. No ipak, je li razlika između programske opreme i ostalih proizvoda toliko velika da je i prelazak na novu verziju znatno drukčiji?

Koliki je utjecaj na korisnika (općenito) pri prelasku na novu verziju?

Naša korisnička iskustva pri prelasku na noviju verziju uglavnom su pozitivna: od kupnje proizvoda manjih vrijednosti (telefoni, tablice, prijenosna računala…) do kupnje skupljih proizvoda (bicikli, električni bicikli, automobili…). Vjerojatno se svi možemo složiti s tim da nas noviji elektronički uređaji ili novi automobili gotovo uvijek oduševljavaju. Proizvodi su uvijek kvalitetniji - od oblika do korisničkog iskustva - i uvijek imaju veće kapacitete. Kada bismo svi imali neograničene količine novaca, vjerojatno bismo svoje »igračke« zamijenili (nadogradili) pri svakom izlasku novog modela?

Zašto nije isti slučaj s poslovnim rješenjima?

I poslovna rješenja imaju svoje verzije koje donose novitete, poboljšavaju korisničko iskustvo, uvode funkcionalna poboljšanja (ili čak nove module), slijede najnovije tehnološke trendove… Ali poznajem i mnogo naručitelja poslovnih rješenja Microsoft Dynamics koji koriste prastare verzije i nikad nisu ažurirali svoja poslovna rješenja. Razlozi se kriju u odgovorima na ključna pitanja: »Što dovodi do toga i koji su razlozi toga da naručitelj ne mijenja verziju koja više nije aktualna? Koji su uopće razlozi za zamjenu?«


Što dovodi do toga i koji su razlozi toga da naručitelj ne mijenja verziju koja više nije aktualna?

Na temelju iskustava koje sam skupio tijekom mnogih godina rada na projektima uvođenja i održavanja poslovnih rješenja od malih i srednje velikih do vrlo velikih projekata, navodim vlastiti izbor šest razloga:

  • Velik broj kompleksnih prilagodbi.
  • Zahtjevno uvođenje - Projektne »rane« koje proizlaze iz problematičnih uvođenja rješenja dugo zacjeljuju i naručitelji žele što prije koristiti sustav, a ne se zamarati osuvremenjivanjem. U slučaju opsežnih projekata, implementacija često traje i nakon što se započelo s uporabom jer se tada provode brojne manje prilagodbe ili cjelokupni sadržajni sklopovi koje naručitelj namjerno prebacuje u kasnije faze.
  • Rješenja koja prethode predstavljanju zimzelenih rješenja tehnički ne omogućuju udobno upravljanje nadogradnjama, budući da je taj zadatak uglavnom povezan s ručnim usklađivanjem programskog koda, što uzrokuje pogreške (pogotovo u slučaju velikog broja kompleksnih izmjena standardnog rješenja).
  • Naručitelj posluje u dinamičnoj industriji koja iziskuje stalno uvođenje novih izmjena zbog čega su one jedina konstanta (takvi projekti izgledaju poput beskonačnih implementacija).
  • Integracije (poslovno rješenje uvedeno je u skup povezanih podsustava i svaka intervencija može predstavljati mini-projekt) i uvođenje dodatnih rješenja drugih proizvođača.
  • Uspostava sustava na različitim geografskim lokacijama (tzv. uvođenje u društva kćeri).

Koji su uopće razlozi za prelazak na noviju verziju?

Jasno, sasvim je na mjestu i pitati se zašto uopće prelaziti na noviju verziju?

  • Nema potrebe. To je sasvim prihvatljiv odgovor koji nije tako rijedak. Naručitelj je zadovoljan svime što mu pruža postojeće poslovno rješenje.
  • Tehnološka zastarjelost (npr. proizvođač ne osigurava osuvremenjivanje rješenja zbog čega ono više nije kompatibilno s komponentama sistemske ili aplikativne opreme).
  • Opseg kompleksnih prilagodbi (prevelik broj prilagodbi često onemogućuje izmjene rješenja, što održavanje čini skupljim).
  • Novija verzija pruža rješenja koja su potrebna naručitelju (npr. s novim se verzijama pojavljuju i novi moduli).
  • Prilagodbe koje su potrebne naručitelju u novim su verzijama raspoložive u sklopu standardnog rješenja.

Zajednički nazivnik – broj i kompleksnost prilagodbi

Izraz »standardna poslovna rješenja« uglavnom se odnosi na uvriježena međunarodna rješenja koja objedinjuju brojne poslovne prakse različitih industrija te su namijenjene širokom sloju korisnika. Naravno, tvrtke se međusobno razlikuju, zbog čega nije svako standardno rješenje primjereno za sve naručitelje. Postoje dvije mogućnosti: prilagoditi vlastite procese standardnom rješenju ili prilagoditi rješenja. Činjenica je da su prilagodbe neizbježne, barem u onim segmentima poput integracija ili prilagodbi koje donose vrijednost tvrtki u odnosu na konkurenciju. Međutim veći broj prilagodbi udaljava naručitelja od »standardnog rješenja«, zbog čega uvijek teže hvata korak s novim verzijama.

Prilagodbe mogu biti veća ili manja smetnja. Htio bih se ponovno vratiti na usporedbu s automobilom - proizvođač napravi automobil, a vi ga naručite i kupite kod ovlaštenog prodavatelja. Na dan kada sretni i nasmijani preuzmete auto, zatražite od servisne službe da vam mjenjač sa 6 stupnjeva preradi u mjenjač s 3 stupnja. Tko bi od vas bio spreman značajnije intervenirati na motoru novog automobila? Vjerojatno nitko. Zbog čega nam onda ne smetaju značajnije intervencije u utrobi programskih rješenja?

Rješenja Microsoft Dynamics, koja su nastala prije nastanka obitelji rješenja Microsoft Dynamics 365, osmišljena su kao jedinstvena tj. monolitna rješenja (često ih označavamo i kao »mega-suite«). Ta rješenja pružaju sve u jednom paketu i sprječavaju nastanak tzv. informacijskih otoka. Glavna prednost, a ujedno i mana, bila je ta što smo mogli značajnije intervenirati u standardni programski kod, uključujući podatkovne strukture.

Microsoft Dynamics 365 rješenja

Mogućnost jednostavne izmjene poslovnih rješenja dugo je vremena smatrana prednošću. Upravo je uvođenje skupa prilagodbi dovelo do stanja u kojemu naručitelji iznimno teško hvataju korak s izdavanjem novih verzija. To naposljetku često rezultira time da više uopće ne možemo govoriti o nadogradnji, već o ponovnom uvođenju, što znači da rješenja praktički iznova uvodimo. U razdoblju između prve i druge implementacije može doći do tolikog broja tehničkih i funkcionalnih/procesnih izmjena da je ponovna implementacija jedina mogućnost koja nam preostaje. Naručitelji se veoma teško mire s time, ali nažalost nemaju drugu mogućnost. Važan pomak ka preoblikovanju poslovnih rješenja posljedica je sljedećih razloga: Naručitelji su ostavljali stare verzije i bilo je nužno ponuditi odgovor na to, stoga se pojavilo računalstvo u oblaku.

S pojavom »poslovanja u oblaku« pojavila se i težnja za uspostavljanjem poslovnih rješenja u oblaku. Isprva se to činilo nemogućom misijom zbog postojećih modela, što je zahtijevalo rješenje koje bi ispunilo sljedeće zahtjeve:

  • Proizvođač osigurava uslugu u oblaku, no ona mora biti jednaka za sve korisnike.
  • Rješenje mora biti dostupno svima, ma gdje se nalazili.
  • Nadogradnje moraju biti učestale i gotovo neprimjetne korisnicima.
  • Moraju biti dostupne nove usluge koje smanjuju broj rupa koje nastaju zbog zahtjeva da osnovna usluga mora biti jednaka za sve. (Platforma Power, umjetna inteligencija, miješana stvarnost, internet stvari…).

I tako smo se po prvi put u istoj rečenici susreli s dvije sintagme: »nadogradnja poslovnog rješenja« i »jednostavno i bez stresa«, što se smatralo nemogućim u slučaju starih rješenja.

Zimzelena poslovna rješenja (Evergreen ERP)

Microsoft nudi odgovore na te zahtjeve. Kako? Predstavljanjem novog modela izrade prilagodbi koji uključuje tzv. proširenja (eng. extension). Ona predstavljaju sastavni dio novog modela izrade prilagodbi koji čini temelj životnog vijeka aplikacija u oblaku.

Microsoft partneri, kao što je Adacta, na raspolaganje dobivaju standardno rješenje iz obitelji Microsoft Dynamics koje više nije moguće izmijeniti. Drugim riječima: više nije moguće mijenjati standardne programske sastavne dijelove poslovnih rješenja. Ali ih je moguće proširiti.

Takvu vrstu programske opreme možemo pojednostavljeno zamisliti kao uređaj u koji je proizvođač na različita mjesta ugradio velik broj priključaka na koje možemo spojiti velik broj vlastitih mikro-uređaja koji će izmijeniti način na koji radi cijeli uređaj, a da pritom ne pokvare temeljni uređaj.

One Version

Ažuriranja uključuju neprestano dodavanje funkcija i funkcionalnosti. Za Dynamics 365 for Finance and Operations naručitelj na raspolaganju ima 8 ažuriranja godišnje, od kojih mora prihvatiti najmanje 2. Na taj način u praksi može preskočiti 3 uzastopna ažuriranja. Osim toga, kritični popravci uvijek su dostupni za jednu inačicu unatrag (ako je aktualna verzija 10.0.6, onda su osigurani kritični popravci za verziju 10.0.5). Na taj način naručitelji cijelo vrijeme koriste najnoviju ažuriranu verziju koja obuhvaća sve poznate kritične popravke, nove funkcije i funkcionalnosti. U slučaju rješenja u oblaku nikako ne smijemo zaboraviti da je riječ o cjelovitoj usluzi, što podrazumijeva i osuvremenjivanje kako sistemske tako i aplikacijske programske opreme.

Postoji razlika između instalacije u oblaku i tzv. lokalne (on-premises) instalacije – naručitelj je fleksibilniji kada se radi o lokalnoj instalaciji (sam mora voditi računa o ažuriranju), ali neizbježna su redovita ažuriranja.

Što nas čeka u budućnosti?

Gartner je prije nekoliko godina kao alternativu predstavio koncept postmodernoga poslovno-informacijskog sustava (eng. Postmodern ERP) kojim bi naručitelj kupio više labavo povezanih specijaliziranih rješenja koje bi naknadno objedinio, po mogućnosti s integracijskim alatima ili uslugama u oblaku. Time bi došli do velikog broja specijaliziranih rješenja iznimno visokog kapaciteta, što bi omogućilo bolju prilagodljivost cjelokupnog rješenja (podsustavi se mogu samostalno razvijati, dok god se poštuju integracijski ugovori), a istovremeno bi skup njihovih funkcionalnosti bio toliko ispunjen da ne bi postojala stvarna potreba za prilagodbama, čime bi se ispunio zahtjevan kriterij kompleksnosti (ubrzo su se pojavili i negativni učinci, kao što je npr. podcjenjivanje kompleksnosti integracija).

Microsoft se novim »usitnjavanjem« većih rješenja na manje članove obitelji Dynamics 365 kreće u sličnom smjeru. Motivacija mi još uvijek nije poznata: možda se samo radi o boljoj ponudi licence, a možda se ide u smjeru usitnjavanja na manja cjelovita rješenja koja međusobno možemo povezati korištenjem različitih usluga Azure. Vrijeme će pokazati…

Autor: Iztok Juvan, Chief Tehnology Officer, Adacta


Kontaktirajte nas

Trebate više informacija? 

Kontaktirajte nas