ADACTA | Mješovita stvarnost
Adacta novosti

Mješovita stvarnost imat će veliki utjecaj na našu svakodnevnicu

Zabrana kretanja i putovanja izvan zemlje zbog sprječavanja širenja zaraze korona virusom ograničila je i fizičko kretanje znanja i stručnjaka. Njihova nemogućnost putovanja predstavlja legitimnu prijetnju poslovanju mnogih tvrtki. Kako nove tehnologije mogu pomoći u rješavanju tog problema otkrio nam je Martin Vovk, stručnjak za inovacije u Adacta centru za izvrsnost.

Što te toliko oduševilo kod mješovite stvarnosti da si počeo raditi s tim tehnologijama? 

Produkcijom digitalnog sadržaja bavim se od 1990-ih. Započeo sam s jednostavnim 2D animacijama i izradom interaktivnih igara preko Macromedia Flasha-a, a sada je 3D animacija ono čime se bavim većinu svog vremena. Uživam u istraživanju mogućnosti koje nudi 3D animacija, ali ne smatram se 3D umjetnikom. Gledajući u prošlost teško je pronaći samo jedan razlog zašto sam ušao u svijet virtualne realnosti, ali definitivno to smatram nekim logičnim i prirodnim slijedom s obzirom na moje interese. Jedna od želja mi je bila oživjeti dizajn i učiniti ga interaktivnim u stvarnom prostoru. Znam da radim ono što volim jer svaki put kada stavim virtualne naočale i testiram nova rješenja ne mogu se oteti dojmu koliko me fasciniraju te tehnologije. 

Koje vještine i znanja smatraš potrebnim za rad s novim tehnologijama?

Kao i u ostalim područjima tehnologije, sve ovisi o tome što želite raditi s tim tehnologijama. Ako želite izgraditi kratka interaktivna iskustva postoje jednostavni softverski paketi. Oni vam mogu pružiti osnove za daljnji rad i učenje. Stavio bih izradu 360 fotografija i videa u taj osnovni paket. Ako želite izgraditi vlastiti, potpuno prilagođeni, interaktivni doživljaj virtualne stvarnosti s 3D sadržajem kao naprimjer likovima koji govore potrebno je posvetiti puno više vremena kako bi se savladale potrebne vještine i znanja. Alati koji su potrebni za izradu virtualnog svijeta uključuju 3D modeliranje, softverske pakete za 2D uređivanje fotografija i nužno je poznavanje programiranja srednje razine. Međutim, postoji i još jedan način. Poslovna PaaS rješenja, kao naprimjer ono koje nudi Microsoft, korisnicima s dobrim tehničkim znanjem omogućuje izradu vrlo moćnih interaktivnih rješenja stvorenih i pohranjenih u oblaku. Govorimo o moćnim alatima koji će u budućnosti biti jednako uobičajeni kao PowerPoint i ne bi trebali biti teški za savladati.  

undefined

U Adacta centru za izvrsnost stručnjak si za VR, AR i MR tehnologije. Što je Adacta Centar za izvrsnost (COE - Center of Exellence) i kako njegov rad doprinosi Adacti? 

COE je novoosnovana, rastuća skupina stručnjaka čiji je glavni fokus pronaći, ocijeniti i promovirati nove tehnologije i proizvode unutar Adacte. Našu skupinu čine interdisciplinarni stručnjaci od kojih svatko odgovoran za svoje područje ekspertize. Naša znanja sjedinjuju se prilikom procjeni novih ideja i njihovih učinaka za buduće poslovne pothvate. U slučaju da dobijemo pozitivne povratne informacije naših timova za razvoj, prodaju i naravno naših klijenata, završavamo s dokazivanjem idejnog projekta te skaliramo rezultate na proizvodnim aplikacijama. Tehnologije koje se pokažu uspješne i kompatibilne s našim postojećim rješenjima postaju dio naših proizvodnih projekata koje onda dalje razvijaju naši odjeli zaduženi za istraživanje i razvoj. Svjesni brzine promjene poslovnog okruženja naših klijenata želimo im pružiti najbolja moguća rješenja koje će im omogućiti da budu u korak s promjene ili čak iniciraju i neke od njih. 

Na kakvim poslovnim projektima radite tvoj tim i ti u posljednje vrijeme? 

Kratak odgovor bi bio 'na raznim' jer kada je riječi o novim tehnologijama svaki projekt je zanimljiv i drugačiji. Uglavnom se fokusiramo na rješenja za poslovnu upotrebu s posebnom pažnjom na tri područja, ali i sva ostala koja se pokažu da imaju potencijala za korištenje naših tehnologija. Tri glavna područja na koja se fokusiramo su rješenja za marketing i prodaju, interaktivni trening i pomoć na daljinu. Marketinška i prodajna rješenja omogućuju industrijama da na potpuno novi način predstave svoje proizvode kupcima. Interaktivni trening može praktički smjestiti radnike u udaljena, nerijetko i opasna okruženja kako bi naučili nove vještina i pritom ostali sigurni. Primjena pomoći na daljinu napredna je verzija video poziva koji prepoznaje sadržaj koji prenosi i omogućava puno bolju dvosmjernu komunikaciju između na primjer terenskog radnika i višeg operatora. 

undefined

Koje područje od spomenuta tri ima najviše potencijala? 

Trenutno sva tri tretiramo kao jednako važne i s puno potencijala. Ulažemo velike napore i u maloprodajna rješenja jer u njima naši klijenti također prepoznaju veliku važnost za svoje poslovanje. Dizajniramo rješenje koje omogućuje trgovinama da nude svoje proizvode putem više platformi. Pri tome mislim na interaktivni VR, mobilni AR i web preglednik. Microsoft je razvio proizvode koje možemo implementirati svojim klijentima, a mi nastojimo razvijati prilagođene dodatke koji nam omogućuju ispunjavanje njihovih specifičnih potreba. Trgovine s ograničenim prostorom i brojem polica, ili saloni automobili, na primjer, mogu pristupiti svim svojim proizvodima, materijalima i varijantama boja putem digitalnog uređaja. Čak i krajnji kupci imaju mogućnost vidjeti sve te proizvode na svom mobilnom uređaju ili možda nekom drugom uređaju koji podržava VR/AR tehnologije. Takav način rada i prodaje je definitivno revolucija i vrlo posebno iskustvo. 

Što misliš kakav će utjecaj tehnologija proširene stvarnosti imati na rad i život u budućnosti? 

Sve tehnologije mješovite stvarnosti imat će ogroman utjecaj na naš život kako na osobnoj razini tako i u poslovnom smislu. Danas već postoji puno tehnologija proširene stvarnosti koje možda koristimo i svakodnevno a da toga nismo ni svjesni. Dobar primjer su stražnje parking kamere na našem automobilu. Neki budući primjer korištenja tehnologija proširene stvarnosti jest zamjena tiskanih priručnika. Zamislite da sastavite namještaj kod kuće uz pomoć mobilnog uređaja ili pametnih naočala. Aplikacija bi prepoznala pojedine dijelove proizvoda i vodila vas kroz korake za njihovo sastavljanje. Rezultat je ostao isti, sastavljeni proizvod, ali cijeli proces koji tome prethodi će biti interaktivniji, zabavniji i s manje pogrešaka, nadamo se. Ovu ideju možemo primijeniti i na sve ostale predmete i uređaje koje koristite u svom kućanstvu. Ali tu nije kraj, istu ideju možemo primijeniti i u poslovanju. Nove tehnologije omogućiti će radnicima da rade na više inačica istog proizvoda, dizajneri će biti fleksibilniji, a s time i tvrtke konkurentnije. Da skratim priču, ove bi nam tehnologije trebale pomoći da budemo učinkovitiji i uštedimo vrijeme. I naravno, kada je riječ o zabavi tehnologije će dovesti naša iskustva na jednu potpuno novu razinu. 

undefined

Možeš li nam dati nekoliko predviđanja za sljedećih 5 godina? 

Uređaji će postati još manji i praktičniji. Već sad postoje start-upovi koji rade na uređajima s kontaktnim lećama tako da u budućnosti neće biti jasna razlika između AR, VR i MR tehnologije. I dalje će postojati uređaji za specijaliziranu uporabu, ali očekujemo da će i uređaji visoke potrošnje dostupni javnosti sadržavati idealnu kombinaciju svih funkcionalnosti. Snaga računala i dalje raste iz godinu u godinu, a kvaliteta interaktivnog sadržaja bit će sve bolja i bolja. Pretpostavljam da će većina velikih proizvođača mobilnih uređaja razviti svoje vlastite pametne naočale. U budućnosti neće postojati industrija koja neće imati koristi od ove tehnologije. 

Koje su neke od novih tehnologija koje COE tim koristi u svom radu? 

Trudimo se testirati što je moguće više novih proizvoda, ali nije to uvijek tako jednostavno. Nove ideje, koncepti, najnoviji softverski paket pojavljuju se doslovno svaki dan. Većina naših projekata razvijena je u jednom od industrijski standardnom softveru za razvoj video igara, Unity ili Unreal engine, ovisno o zahtjevima. Autodesk Mays koristimo za uređivanje 3D sadržaja jer nam se pokazao najboljim. Postoje i drugi alati koji se lako mogu integrirati u našu produkciju. Dug je popis ostalih alata koje koristimo samo u nekom manjem dijelu razvoja i odnose se na izradu prilagođenih rješenja. Nisu dio standardnih, osnovnih alata. Izrada sadržaja za proizvode mješovite stvarnosti Microsoft Dynamics 365 kao što su Product Vizualizer ili Guides vrši se preko Hololens uređaja i Azure platforme. To je i ujedno i dio mješovite stvarnosti u kojoj vidimo najviše svog rada u budućnosti. Mogućnosti koje nudi mješovita stvarnost integrirati će se u postojeće Dynamics 365 proizvode. Moći ćemo vrlo brzo i učinkovito vizualizirati složene podatke iz sustava. 

Koju opremu koristite uz te tehnologije? 

Snažno stolno računalo za izradu ovih sadržaja i nekoliko različitih slušalica i naočala kojima ih možete testirati. Svoja VR rješenja testiramo najčešće s uređajima HTC VIVE i Oculus Quest. Pomoć na daljinu i vizualni prikaz podataka u stvarnom vremenu radimo s industrijskim standardom Realwear HMT1 i mobilnim uređajima. Čekamo još Hololens 2 koji bi prema onome što sam čuo od našeg tima trebalo biti u našim rukama već za nekoliko tjedana. Držim fige da ste to ostvari! 

Martin Vovk, Innovation Expert u Adacti

Saznajte više o radu našeg COE tima u blogu Virtualna i proširena stvarnost u Adacti

Kontaktirajte nas

Trebate više informacija? 

Kontaktirajte nas